de Schakel

de Schakel

Op 23 september j.l. stond het vaststellen van het voorbereidingskrediet voor de renovatie, uitbreiding of nieuwbouw van de Schakel op de agenda van de gemeenteraad.

Het voorbereidingskrediet is bedoeld om onder andere alle voorbereidende werkzaamheden uit te voeren (van onder andere architect, constructeurs, btw-onderzoeken, ambtelijke uren, ruimtelijke ordening en andere externe adviseurs) voor de uitwerking van een plan om tot een investeringskredietaanvraag te komen zodat de bouwwerkzaamheden kunnen  starten. Er worden een aantal scenario’s onderzocht (renovatie, renovatie inclusief uitbreiding of complete nieuwbouw).

De huidige Schakel is al 33 jaar oud en dringend toe aan modernisering en verduurzaming waarbij de grote zaalfunctie en het podium behouden moeten blijven zoals de gemeenteraad in november 2023 heeft besloten. De Schakel is een gemeenschapsvoorziening voor de hele (Beeselse, Reuverse en Offenbeekse) gemeenschap, dus voor alle inwoners van onze gemeente. De VLP vindt het belangrijk dat er zo snel mogelijk begonnen kan worden met de bouwwerkzaamheden en duidelijkheid verschaft wordt naar verenigingen die gebruik maken van de Schakel en andere organisaties die willen participeren in de nieuwe Schakel zoals de Bibliotheek, Synthese en de open inloop. Zij moeten naar de mening van de VLP geïnformeerd worden hoe lang de werkzaamheden duren, welk scenario gekozen wordt en in welke beheervorm de nieuwe Schakel gerund gaat worden.

Gezien het feit dat het huidige vloeroppervlak van de Schakel al te klein is om ook toekomstige gebruikers zoals Bibliotheek en Synthese te huisvesten valt naar de mening van de VLP het scenario renovatie al af.

Ook het scenario nieuwbouw heeft niet de voorkeur van de VLP vanwege een aantal risico’s zoals:

  1. Verenigingen moeten bij het nieuwbouwscenario gedurende minimaal 1,5 jaar vervangende huisvesting regelen. Dat zal naar de mening van de VLP nagenoeg onmogelijk zijn.
  2. Bij nieuwbouw lopen we het risico dat ongeveer een half miljoen Euro aan subsidies komen te vervallen omdat deze gekoppeld zijn aan een bepaalde einddatum.

Helaas staan we in onze mening alleen en kozen de andere partijen ervoor om toch alle scenario’s te laten onderzoeken met alle risico’s van mogelijke vertragingen tot gevolg.

Daarbij lieten zij zich zelfs verleiden om een 4e scenario te laten onderzoeken. De eigenaar van de bioscoop heeft namelijk te elfder ure ingesproken in de raadsvergadering en aangegeven dat hij een plan heeft dat de gemeente ook mee kan onderzoeken. Uit navraag van de VLP bij de gemeente blijkt echter dat deze ondernemer tot heden geen enkel plan heeft ingediend bij de gemeente, terwijl hij in november en december 2023 wel overleg heeft gehad met de gemeente maar vervolgens van ondernemerszijde geen actie is ondernomen.

Wij hopen van ganser harte dat er geen vertragingen komen als gevolg van de gekozen insteek van andere partijen. De VLP is er voorstander van om dit project voortvarend aan te pakken. Tot nu toe zijn alle gebruikers en toekomstige gebruikers van de Schakel nauw betrokken bij de plannen. Ze zijn enthousiast en gemotiveerd om verder mee te denken en te participeren. Dit enthousiasme en deze motivatie mag niet verloren gaan door besluitvorming van de meerderheid van de gemeenteraad. De VLP is in de werkvergadering, de commissievergadering en de raadsvergadering duidelijk geweest over een eventuele scenariokeuze, zoals eerder omschreven, om dit project voortvarend, duidelijk en grondig te realiseren.

De VLP wacht met spanning de verschillende scenario’s af en de daarmee gemoeide investeringskredieten.

Volgens een extern adviseurs van dit project zou renovatie met uitbreiding van de Schakel tussen de 5 en 7 miljoen euro kosten.

Als VLP vinden wij een investering van 7 miljoen euro een verantwoorde keuze om een moderne, duurzame Schakel, een cultuurhuis van de gemeente met een grote zaalfunctie inclusief groot podium te realiseren. Wij vinden het verantwoord omdat het een voorziening voor de gehele gemeenschap is en alle kerkdorpen (Offenbeek, Reuver en Beesel), dus voor alle 13.500 inwoners en bezoekers van buiten onze gemeentegrenzen. Omgerekend per inwoner een eenmalig investeringsbedrag van € 520 per inwoner voor een gemeenschappelijke voorziening voor de hele gemeenschap.

We zien de besluitvorming over zo’n investeringsbedrag met vertrouwen tegemoet, vooral omdat enkele maanden geleden een krediet van 10,8 miljoen Euro voor de bouw van een Integraal Kind Centrum (IKC) in kerkdorp Beesel door de meerderheid van de gemeenteraad is goedgekeurd.

Laat voorop staan dat een basisschool, kinderopvang, inloop voor ouderen en een gymzaal noodzakelijk is voor de leefbaarheid van het kerkdorp Beesel en wij dit als VLP ook steunen, maar wij hadden nadrukkelijk onze bedenkingen over het enorme investeringsbedrag en had dat naar onze mening ook soberder, doelmatiger en 25% goedkoper gekund. Een investering van 10,8 miljoen Euro voor dit IKC dat gebouwd wordt voor 150 basisschool leerlingen in Kerkdorp Beesel, de kinderopvang, ongeveer 20 ouderen en de bouw van een gymzaal voor kerkdorp Beesel. Omgerekend een eenmalig investeringsbedrag van € 4.320 per inwoner van kerkdorp Beesel.

Met deze cijfers in het achterhoofd zal de besluitvorming over de toekomstige nieuwe Schakel wellicht al duidelijk zijn.


Author: Yannek van Schendel